Yıl 2018, Cilt 17, Sayı 51, Sayfalar 47 - 59 2018-04-30

Evaluation of Practicals in Physiology Education and Suggestions for Improvement
Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri

Melike Şahiner [1] , Berrak Yeğen [2]

76 116

Background: In order to train competent physicians who are capable of solving clinical problems, fundamental physiological concepts need to be provided appropriately, in a way that can be associated with clinical practices. With this planned study, we aimed to map the already existing physiology practices in the medical schools in Turkey, point out the problems and offer potential solutions.

Methods: A survey was conducted on the existing training methods of physiology practices and on the views of the academic staff that plan and conduct these trainings, and a workshop was carried on based on the results of this survey.

Results: Among the physiology departments of medical schools (n=35), it is observed that the physiology trainings mostly take place in second year (97.1 %), the trainings are mostly focused on nerve-muscle-senses, blood, heart circulatory and respiratory systems, aims and goals of he practices, and prepared booklets and pamphlets are present. It is also observed that practice trainings are mostly planned to acquire a skil ls as well as to support the theoretical know-how (60%), even though a small number of departments have the chance to offer students to practice on their own. Nearly a quarter of practices utilizes various computer software, whereas one sixth of them uses laboratory animals. There are physiology departments that evaluate the practices immediately with short quizzes or by grading the reports, or by making exams at the end of the semester, while a significant percent (37,1%) never conduct evolutions.

Conclusions: During the discussions in workshop, it is revealed that the problems encountered in the implementation of the training are raised from a combination of infrastructure, students and faculty members. It is projected that the restatement of learning

objectives and assessment/evaluation methods of physiology practices can facilitate the easy earning of physiology concepts and can increase the lack of motivation in students that is observed during practices.

Amaç: Klinik problemleri çözümleyebilen yetkin hekimlerin yetişebilmesi için, temel fizyolojik kavramların uygun, yeterli ve klinik uygulamalarla ilişkilendirilerek kullanılabilir şekilde verilmesi beklenir. Planlanan bu çalışma ile, Türkiye’deki tıp fakültelerinde yapılmakta olan fizyoloji uygulamalarının bir haritasını çıkarmak, sorunlarını ortaya koymak ve olası çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Fizyoloji uygulama eğitimlerinin mevcut durumu ile bu eğitimleri planlayıp yürüten anabilim dallarının görüşlerinin sorgulandığı bir anket ve bu ankete dayanarak planlanmış bir atölye çalışması düzenlenmiştir.

Bulgular: Ankete katılan tıp fakülteleri  fizyoloji anabilim dallarında (n=35) fizyoloji uygulama eğitimlerinin ağırlıklı olarak 2. sınıfta (% 97,1) yer aldığı, uygulamaların büyük bölümünün sinir-kas-duyu, kan, kalp-dolaşım ve solunum sistemleri ile ilgili olduğu, amaç ve hedeflerinin belirlenmiş, föylerin/kitapçıkların hazırlanmış olduğu, uygulama eğitimlerinin daha çok hem beceri kazanmaya hem de teorik bilgiyi desteklemeye (% 60) yönelik planlandığı; buna karşın öğrencileri uygulamaları her zaman tek başına yapabilme şansına sahip olan anabilim dallarının oranının düşük olduğu gözlenmiştir. Uygulamaların yaklaşık dörtte birinde bilgisayar yazılımları ve altıda birinde ise deney hayvanları kullanılmaktadır. Uygulamalarının değerlendirmelerini uygulamanın sonrasında veya rapor tesliminde not vererek ya da dönem/kurul sonunda uygulamalı laboratuvar sınavı ile yapan fizyoloji anabilim dalları olduğu gibi, uygulamalar ile ilgili hiçbir zaman değerlendirme yapmayan önemli oranda (% 37,1) anabilim dalı bulunmaktadır.

Sonuç: Atölye çalışmasında yer alan tartışmalarda, uygulamaların yürütülmesinde yaşanan sorunların altyapı, öğrenciler ve öğretim üyelerine ait çeşitli nedenlerden kaynaklandığını belirlenmiştir. Fizyoloji uygulamalarının öğrenim hedeflerinin ve öğretim/ölçme-değerlendirme yöntemlerinin yeniden belirlenmesinin uygulamalarda gözlenen düşük öğrenci motivasyonunu artırılabileceği ve fizyolojinin kavranmasının kolaylaştırılacağı öngörülmektedir.

  • 1. Burton R. (ed.). Advanced Lessons In Practical Physiology For Students of Medicine. Saunders Company, 1920
  • 2. Silverthorn D.U. Physiology education today: What comes next? Adv. Physiol Educ 1998, 20 : (1)
  • 3. Stavrianeas S., Stewart M., Harmer P. Beyond the printed page: physiology education without a textbook? Adv Physiol Educ 2008, 32: 76–80
  • 4. Oriol N.E., Hayden E.M., Joyal-Mowschenson J., Muret-Wagstaff S., Faux R., Gordon J.A. Using immersive healthcare simulation for physiology education: initial experience in high school, college, and graduate school curricula. Adv Physiol Educ 2011, 35: 252–259
  • 5. Huang C. Changing learning with new interactive and media-rich instruction environments: virtual labs case study report. Computerized Medical Imaging and Graphics 2003, 27: 157–164
  • 6. Clough, M.P. Using the laboratory to enhance student learning. In Learning Science and the Science of Learning, Ed. R. W. Bybee. National Science Teachers Association, Washington, DC, 2001: 85–97
  • 7. Ma J., Nickerson, J. V. Hands-On, Simulated, and Remote Laboratories: A Comparative Literature Review. ACM Computing Surveys, 2006, 38: 3 (7)
  • 8. Kolkhorst F.W, Mason C.L., DiPasquale D.M., Patterson P., Buono M.J. An inquiry-based learning Model for an exercise Phyiology laboratory course. Advances in physiology education, 2001, 25 (2)
  • 9. Sheader E., Gouldsborough I., Grady R. Staff and student perceptions of computer-assisted assessment for physiology practical classes. Adv Physiol Educ 2006, 30: 174–180
  • 10. AAMC-HHMI, Scientific Foundations for Future Physicians. 2009, Association of American Medical Colleges, Washington, D.C. p. 1-43
  • 11. Balkancı Z.D., Pehlivanoğlu B. An overview of undergraduate physiology education in Turkish medical faculties. Adv Physiol Educ, 2008, 32: 322–328
  • 12. Kılıç B, Sayek I. "Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu - 2000". TTB Yayınları, Ankara, 2000
  • 13. Goyal R., Garg R., Goyal P.R. Need for Changes in the Practical Physiology Curriculum of Medical Undergraduates. Journal of Clinical and Diagnostic Research. 2017, 11(6): CC06-CC08
  • 14.http://www.yok.gov.tr/documents/10279/27821052/tip_fakultesi_cekirdek_egitim_mufredati.pdf
  • 15. Vogel D., Harendza S. Basic practical skills teaching and learning in undergraduate medical education – a review on methodological evidence. GMS J Med Educ. 2016; 33(4): Doc64
  • 16. Ducceschi L, Green N, Miller-Spiegel C. Dying to learn: the supply and use of companion animals in U.S. colleges and universities. Altex, 2010, 27: 304–308
  • 17. Gruber FP, Dewhurst DG. Alternatives of animal experimentation in biomedical education. Alternativen Tiereexperimenten, 2004, 21: 33–48
  • 18. Jukes N. Russia: update on animal experiments and alternatives in education. Altex, 2008, 25: 56–62
  • 19. Beatriz A., Rochelle F.A., Pasian S.R., Henrique R., Silva A., Rocha M.R. Perceptions of undergraduate students on the use of animals in practical classes. Adv Physiol Educ 2016, 40: 422–424
  • 20. Silverthorn D.U., Hansen P.A. Curriculum Design for Integrative Physiology. In: Integrative Physiology in the Proteomics and Post-Genomics Age. Walz W. (ed.). Humana Press Inc., Totowa, NJ., 2005
  • 21. Allchin D. Values in science: an educational perspective. In: Science Education and Culture. Bevilacqua F., Giannetto E., Matthews M.R. (eds). Dordrecht: Kluwer Academic, 2001, p. 185–196
  • 22. Russell, C.P., French, D.P. Factors affecting participation in traditional and inquiry-based laboratories. J. Coll. Sci. Teach., 2002, 31: 225–229
  • 23. Leonard, W.H. Research and teaching: ten years of research on investigative laboratory instruction strategies. J. Coll. Sci. Teach., 1989,18: 304–306
  • 24. Stewart B.Y. The surprise element of a student-designed laboratory experiment. J Coll Sci Teach, 1988, 17: 269–270
  • 25. Modell, H.I., Michael, J.A., Adamson, T., et al. Helping undergraduates repair faulty mental models in the student laboratory. Advan. Physiol. Edu., 2000, 23: 82–90
  • 26. Kolkhorst F.W., Mason C.L., DiPasquale D.M., Patterson P., Buono M.J. An inquiry-based learning model for an exercise physiology laboratory course . Adv physiol educ., 2001, 25: 45–50
  • 27. Woodhull-McNeal, A.P. Project labs in physiology. Advan. Physiol. Educ., 1992,263: 
29S–32S
  • 28. McNeal, A.P., Silverthorn, D.U., Stratton, D.B. Involving students in experimental 
design: three approaches. Advan. Physiol. Educ., 1998, 20: S28–S34
  • 29. Sheader E., Gouldsborough I., Grady R. Staff and student perceptions of computer-assisted assessment for physiology practical classes. Adv Physiol Educ., 2006, 30: 174–180
Birincil Dil tr
Konular Sağlık Bilimleri
Yayımlanma Tarihi 51
Dergi Bölümü Orjinal Araştırma
Yazarlar

Yazar: Melike Şahiner
Kurum: ACIBADEM MEHMET ALİ AYDINLAR ÜNİVERSİTESİ, TIP FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Berrak Yeğen
Kurum: MARMARA ÜNİVERSİTESİ, TIP FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { ted336779, journal = {Tıp Eğitimi Dünyası}, issn = {1303-328X}, address = {Tıp Eğitimini Geliştirme Derneği}, year = {2018}, volume = {17}, pages = {47 - 59}, doi = {10.25282/ted.336779}, title = {Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri}, key = {cite}, author = {Şahiner, Melike and Yeğen, Berrak} }
APA Şahiner, M , Yeğen, B . (2018). Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri. Tıp Eğitimi Dünyası, 17 (51), 47-59. DOI: 10.25282/ted.336779
MLA Şahiner, M , Yeğen, B . "Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri". Tıp Eğitimi Dünyası 17 (2018): 47-59 <http://dergipark.gov.tr/ted/issue/36889/336779>
Chicago Şahiner, M , Yeğen, B . "Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri". Tıp Eğitimi Dünyası 17 (2018): 47-59
RIS TY - JOUR T1 - Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri AU - Melike Şahiner , Berrak Yeğen Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.25282/ted.336779 DO - 10.25282/ted.336779 T2 - Tıp Eğitimi Dünyası JF - Journal JO - JOR SP - 47 EP - 59 VL - 17 IS - 51 SN - 1303-328X- M3 - doi: 10.25282/ted.336779 UR - http://dx.doi.org/10.25282/ted.336779 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Tıp Eğitimi Dünyası Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri %A Melike Şahiner , Berrak Yeğen %T Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri %D 2018 %J Tıp Eğitimi Dünyası %P 1303-328X- %V 17 %N 51 %R doi: 10.25282/ted.336779 %U 10.25282/ted.336779
ISNAD Şahiner, Melike , Yeğen, Berrak . "Fizyoloji Eğitiminde Öğrenci Uygulamalarının Mevcut Durumunun İrdelenmesi ve İyileştirme Önerileri". Tıp Eğitimi Dünyası 17 / 51 (Nisan 2018): 47-59. http://dx.doi.org/10.25282/ted.336779