Cilt 8, Sayı 4, Sayfalar 415 - 427 2017-10-31

Primary School Students’ Encounters Against Online Risks from the Perspectives of Schools Counselor Teachers
Okul Rehber Öğretmenleri Gözünden İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Çevrimiçi Riskler

Fatih Yaman [1] , Onur Dönmez [2] , Işıl Kabakçı Yurdakul [3] , H.Ferhan Odabaşı [4]

42 51

Proliferation of digital technologies brought about new risks such as cyber bullying, sexual exploitation, online fraud and loss of personal information. Along with increasing penetration rate of digital technologies into our lives, individuals are frequently facing online risks. Research suggested children are one of the most vulnerable groups. The aim of the current study is to investigate the breadth and depth of children’s’ confrontations with online risks through the school counselors’ eyes. Data were collected from 21 school counselors through a seminar program which was held within second semester of 2014-2015 academic year. Participants were asked to respond to four open ended questions regarding children’s confrontations with online risks. Data were analyzed with inductive analyses and descriptive statistics. Results suggested children confronted a breadth of online risks including sexual content, financial exploitation, restriction, identity theft, communication risks, addiction and offensive messages.

Günlük yaşamın bir parçası olmaya başlayan dijital teknolojiler beraberinde çevrimiçi riskleri de getirmektedir. Çevrimiçi risklere bakıldığında siber zorbalık, uygunsuz iletişim, uygunsuz içeriklere maruz kalma, kişisel bilgilerin kaybı gibi riskler olduğu görülmektedir. Dijital teknolojilerin kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte bu risklerle karşılaşma olasılığı da artmaktadır. Risklere daha açık grup olarak karşımıza çocuklar çıkmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı okul rehber öğretmenlerinin gözünden çocukların, çevrimiçi risklerle karşılaşma durumlarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 2014-2015 eğitim-öğretim döneminin ikinci döneminde gerçekleştirilen seminerlerde 21 okul rehber öğretmenine ulaşılmıştır. Okul rehber öğretmenlerine dört adet açık uçlu soru sorulmuş ve bu sorulara yanıtlarını A4 kağıda yazarak vermeleri istenmiştir. Toplanan verilerin analizinde tümdengelimsel analiz işe koşulmuş ve betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin cinsellik, ticari ilgiler, engellenme, kimlik hırsızlığı, uygunsuz iletişim, bağımlılık ve saldırganlık olmak üzere yedi farklı çevrimiçi riskle karşılaştığı belirlenmiştir.

  • Aftab, P. 2000. The parent’s guide to protecting your children in cyberspace. New York: McGraw-Hill.
  • Berson, I. R., Berson, M. J., & Ferron, J. M. (2002). Emerging risks of violence in the digital age: Lessons for educators from an online study of adolescent girls in the United States. Journal of School Violence, 1(2), 51-71.
  • Chang, C. (2010). Internet Safety Survey: Who Will Protect the Children. Berkeley Tech. LJ, 25, 501.
  • Chou, C., ve Peng, H. (2011). Promoting awareness of Internet safety in Taiwan in-service teacher education: A ten-year experience. The Internet and Higher Education, 14(1), 44-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. ABD: Sage publications.
  • Donthu, N., & Garcia, A. (1999). The internet shopper. Journal of advertising research, 39(3), 52-52.
  • Dönmez, O., Odabaşı, H. F., Kabakçı Yurdakul, I., Kuzu, A., & Girgin, Ü. (2017). Development of a Scale to Address Perceptions of Pre-service Teachers Regarding Online Risks for Children. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(3), 923-943.
  • Gasser, U., Maclay, C. M., ve Palfrey, J. G., Jr. (2010). Working Towards a Deeper Understanding of Digital Safety for Children and Young People in Developing Nations. Berkman Center Research Publication No. 2010-7.
  • Hasebrink, U., Livingstone, S., Haddon, L., ve Olafsson, K. (2009). Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online. London: EU Kids Online: LSE.
  • Introna, L., & Pouloudi, A. (1999). Privacy in the information age: Stakeholders, interests and values. Journal of Business Ethics, 22(1), 27-38.
  • Jantz, G. L., & McMurray, A. (1998). Hidden dangers of the Internet: Using it without abusing it. New York: H. Shaw Publishers.
  • Jones, L. M., Mitchell, K. J., ve Finkelhor, D. (2012). Trends in youth internet victimization: Findings from three youth internet safety surveys 2000–2010. Journal of Adolescent Health, 50(2), 179-186.
  • Kaşıkçı, D. N., Çağıltay, K., Karakuş, T., Kurşun, E., ve Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa'daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Education & Science/Egitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Liebermann, Y., & Stashevsky, S. (2002). Perceived risks as barriers to Internet and e-commerce usage. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(4), 291-300.
  • Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., ve Olafsson, K. (2011). EU Kids Online Final Report. London: EU Kids Online: LSE.
  • Livingstone, S., Davidson, J., Bryce, J., Hargrave, A. M. ve Grove-Hills, J. (2012) Children's online activities: risks and safety: the UK evidence base. (Other) UK Council for Child Internet Safety (UKCCIS). 44 p.
  • Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud, E. (2017). European research on children’s internet use: Assessing the past and anticipating the future. New Media & Society, 1461444816685930.
  • Miyazaki, A. D., & Fernandez, A. (2001). Consumer perceptions of privacy and security risks for online shopping. Journal of Consumer affairs, 35(1), 27-44.
  • Park, C., & Jun, J. K. (2003). A cross-cultural comparison of Internet buying behavior: Effects of Internet usage, perceived risks, and innovativeness. International Marketing Review, 20(5), 534-553.
  • Poftak, A. (2002). Net-wise teens: Safety, ethics, and innovations. Technology & Learning, 22(1), 36−45.
  • Smahel, D., Helsper, E., Green, L., Veronika, K., Lukas B., and Ólafsson, K. (2012) Excessive internet use among European children. EU Kids Online, London School of Economics & Political Science, London, UK.
  • Jiuan Tan, S. (1999). Strategies for reducing consumers’ risk aversion in Internet shopping. Journal of consumer marketing, 16(2), 163-180.
  • Valcke, M., Bonte, S., De Wever, B., ve Rots, I. (2010). Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children. Computers & Education, 55(2), 454-464. doi: 10.1016/j.compedu.2010.02.009
  • Valcke, M., De Wever, B., Van Keer, H., ve Schellens, T. (2011). Long-term study of safe Internet use of young children. Computers & Education, 57(1), 1292-1305. doi: DOI 10.1016/j.compedu.2011.01.010
  • Walrave, M. (2011). Cyberttens @ risk? Opportunities and risks of teens' ICT use analyzed. [Project Report]. 3.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Fatih Yaman
E-posta: fatihyaman@anadolu.edu.tr
Ülke: Turkey


Yazar: Onur Dönmez
E-posta: onur.donmez@ege.edu.tr

Yazar: Işıl Kabakçı Yurdakul
E-posta: isilk@anadolu.edu.tr

Yazar: H.Ferhan Odabaşı
E-posta: fodabasi@anadolu.edu.tr

Bibtex @araştırma makalesi { tojqi339413, journal = {Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry}, issn = {}, address = {Abdullah KUZU}, year = {2017}, volume = {8}, pages = {415 - 427}, doi = {10.17569/tojqi.339413}, title = {Primary School Students’ Encounters Against Online Risks from the Perspectives of Schools Counselor Teachers}, language = {en}, key = {cite}, author = {Dönmez, Onur and Kabakçı Yurdakul, Işıl and Odabaşı, H.Ferhan and Yaman, Fatih} } @araştırma makalesi { tojqi339413, journal = {Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry}, issn = {}, address = {Abdullah KUZU}, year = {2017}, volume = {8}, pages = {415 - 427}, doi = {10.17569/tojqi.339413}, title = {Okul Rehber Öğretmenleri Gözünden İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Çevrimiçi Riskler}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Dönmez, Onur and Kabakçı Yurdakul, Işıl and Odabaşı, H.Ferhan and Yaman, Fatih} }
APA Yaman, F , Dönmez, O , Kabakçı Yurdakul, I , Odabaşı, H . (2017). Primary School Students’ Encounters Against Online Risks from the Perspectives of Schools Counselor Teachers. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8 (4), 415-427. DOI: 10.17569/tojqi.339413
MLA Yaman, F , Dönmez, O , Kabakçı Yurdakul, I , Odabaşı, H . "Primary School Students’ Encounters Against Online Risks from the Perspectives of Schools Counselor Teachers". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 (2017): 415-427 <http://dergipark.gov.tr/tojqi/issue/31755/339413>
Chicago Yaman, F , Dönmez, O , Kabakçı Yurdakul, I , Odabaşı, H . "Primary School Students’ Encounters Against Online Risks from the Perspectives of Schools Counselor Teachers". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 (2017): 415-427
RIS TY - JOUR T1 - Okul Rehber Öğretmenleri Gözünden İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Çevrimiçi Riskler AU - Fatih Yaman , Onur Dönmez , Işıl Kabakçı Yurdakul , H.Ferhan Odabaşı Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17569/tojqi.339413 DO - 10.17569/tojqi.339413 T2 - Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry JF - Journal JO - JOR SP - 415 EP - 427 VL - 8 IS - 4 SN - -1309-6591 M3 - doi: 10.17569/tojqi.339413 UR - http://dx.doi.org/10.17569/tojqi.339413 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry Okul Rehber Öğretmenleri Gözünden İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Çevrimiçi Riskler %A Fatih Yaman , Onur Dönmez , Işıl Kabakçı Yurdakul , H.Ferhan Odabaşı %T Okul Rehber Öğretmenleri Gözünden İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Çevrimiçi Riskler %D 2017 %J Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry %P -1309-6591 %V 8 %N 4 %R doi: 10.17569/tojqi.339413 %U 10.17569/tojqi.339413