Cilt 8, Sayı 4, Sayfalar 428 - 445 2017-10-31

Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi
Education on Programming with Robots: Examining Students’ Experiences and Views

Serkan Çankaya [1] , Gürhan Durak [2] , Eyup Yünkül [3]

52 80

Bu çalışmada robotlarla programla eğitimi alan öğrencilerin başarılarının ve görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.  Karma araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada yaratıcı problem çözme testi, robotlar programlamaya yönelik uygulamalı performans değerlendirme sınavı ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veri toplanmıştır. Yaratıcı problem çözme becerileri testi OECD tarafından yapılan PISA 2012 sınavından alınmıştır.  Çalışmaya 9 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Uygulama sürecinde ilk olarak öğrencilerin yaratıcı problem çözme testini doldurmaları istenmiştir. Yaratıcı problem çözme testi, çevrimiçi bir ortamda etkileşimli simülasyonlar ve bu simülasyonlara yönelik sorulardan oluşmaktadır. Daha sonra öğrencilere bir hafta boyunca robotlarla programlama eğitimi verilmiştir. Programlama eğitimi sonunda eğitim ile ilgili performans değerlendirme sınavı yapılmıştır. Son olarak ise hazırlanan bir görüşme formu ile öğrencilerin gerçekleştirilen etkinlik hakkındaki görüşlerine başvurulmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin uygulamalı performans değerlendirme sınav sonuçları incelendiğinde almış oldukları eğitimin yararlı söylenebilir. Yapılan korelasyon testi sonucunda öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerileri ile performans puanları arasındaki pozitif yönde, anlamlı ve orta düzey bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Görüşme sorularına verilen yanıtlar incelendiğinde ise öğrencilerin genel olarak olumlu tutuma sahip oldukları, yapılan eğitimin güdüleyici, eğlenceli ve programlama öğrenmelerine katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.

The present study aimed to determine the success and views of students receiving education on programming with robots. In the study, which was carried out with the mixed research method, the data were collected via a creative problem-solving test, applied performance evaluation test for programming with robots, a semi-structured interview form. The creative problem-solving skills test was taken from PISA 2012 conducted by OECD. The study was carried out with 9 secondary school students. In the application process, first, the students were asked to fill in the creative problem-solving test. The creative problem-solving test included interactive simulations in online environment and questions regarding these simulations. Following this, the students were given education on programming with robots for one week. At the end of this education, a performance evaluation test regarding this education was given. Lastly, an interview form was used to determine the students’ views about the activity carried out. Consequently, depending on the results of the applied performance evaluation test, the education could be said to be beneficial. As a result of the correlation test conducted, a moderate level of positive significant relationship was found between the students’ creative problem-solving skills and their performance scores. When the students’ responses to the interview questions were examined, it was revealed that the students generally had positive attitudes and that the education given was motivating and entertaining and contributed to their learning of programming. 
  • Ala-Mutka, K. M. (2004). Problems in learning and teaching programming-a literature study for developing visualizations in the Codewitz-Minerva project. Codewitz Needs Analysis. 20 Eylül 2017 tarihinde https://www.cs.tut.fi/~edge/literature_study.pdf adresinden erişildi.
  • Alimisis, D. (2013). Themes in science and technology education. Themes in Science and Technology Education, 6(1), 63–71.
  • Álvarez, A. ve Larrañaga, M. (2015). Experiences incorporating Lego Mindstorms Robots in the basic programming syllabus: Lessons learned. Journal of Intelligent and Robotic Systems: Theory and Applications, 117–129. doi:10.1007/s10846-015-0202-6
  • Barr, V. ve Stephenson, C. (2011). Bringing Computational thinking to K-12: What is involved and qhat is the role of the computer science education community? ACM Inroads, 2(1), 48–54. doi:10.1145/1929887.1929905
  • Bureau of Labor Statistics. (2014). Occupational outlook handbook, 2014-15: Computer and Information Research Scientists. https://www.bls.gov/ooh/computer-and-information-technology/computer-and-information-research-scientists.htm adresinden erişildi.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: Sage.
  • Czerkawski, B. C. ve Lyman, E. W. (2015). Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends, 59(2), 57–65. doi:10.1007/s11528-015-0840-3
  • Eguchi, A. (2015). RoboCupJunior for promoting STEM education, 21st century skills, and technological advancement through robotics competition. Robotics and Autonomous Systems, 75, 692–699. doi:10.1016/j.robot.2015.05.013
  • Grover, S. ve Pea, R. (2013). Computational thinking in K-12: A review of the state of the field. Educational Researcher, 42(1), 38–43. doi:10.3102/0013189X12463051
  • Johnson, R. ve Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26. doi:10.2307/3700093
  • Kelleher, C. ve Pausch, R. (2005). Lowering the barriers to programming. ACM Computing Surveys, 37(2), 83–137. doi:10.1145/1089733.1089734
  • Koç, A. ve Böyük, U. (2013). Fen ve teknoloji eğitiminde teknoloji tabanlı öğrenme: Robotik uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 139–155.
  • Korkmaz, O. (2016). The effect of Lego Mindstorms Ev3 based design activities on students’ attitudes towards learning computer programming, self-efficacy beliefs and levels of academic achievement. Baltic Journal of Modern Computing, 4(4), 994–1007. doi:10.22364/bjmc.2016.4.4.24
  • Kurebayashi, S., Kamada, T. ve Kanemune, S. (2009). Learning computer programming with autonomous robots. International Conference on Informatics in Secondary Schools - Evolution and Perspectives içinde (ss. 138–149).
  • Lau, W. W. F. ve Yuen, A. H. K. (2011). Modelling programming performance: Beyond the influence of learner characteristics. Computers and Education, 57(1), 1202–1213. doi:10.1016/j.compedu.2011.01.002
  • Liang, H. N., Fleming, C., Man, K. L. ve Tillo, T. (2013). A first introduction to programming for first-year students at a Chinese university using LEGO MindStorms. Proceedings of 2013 IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering, 233–238. doi:10.1109/TALE.2013.6654435
  • Liu, A., Newsom, J., Schunn, C. ve Shoop, R. (2013). Students learn programming faster through robotic simulation. Tech Directions, 72(8), 16–19.
  • Lykke, M., Coto, M., Mora, S., Vandel, N. ve Jantzen, C. (2014). Motivating programming students by problem based learning and LEGO robots. IEEE Global Engineering Education Conference, 544–555. doi:10.1109/EDUCON.2014.6826146
  • Major, L., Kyriacou, T. ve Brereton, O. P. (2012). Systematic literature review: teaching novices programming using robots. IET Software, 6(6), 502. doi:10.1049/iet-sen.2011.0125
  • Mayer, R. E. (2013). Teaching and Learning Computer Programming: Multiple Research Perspectives. Routledge.
  • Passey, D. (2017). Computer science (CS) in the compulsory education curriculum: Implications for future research. Education and Information Technologies, 22(2), 421–443. doi:10.1007/s10639-016-9475-z
  • Patterson, R. (2011). Teaching Computer Programming Using Educational Robots. Yüksek Lisans Tezi, Information Systems, Athabasca University.
  • Robins, A., Rountree, J. ve Rountree, N. (2003). Learning and teaching programming: A review and discussion. Computer Science Education. doi:10.1076/csed.13.2.137.14200
  • Wang, Y., Li, H., Feng, Y., Jiang, Y. ve Liu, Y. (2012). Assessment of programming language learning based on peer code review model: Implementation and experience report. Computers and Education, 59(2), 412–422. doi:10.1016/j.compedu.2012.01.007
  • Witherspoon, E. B., Schunn, C. D., Higashi, R. M. ve Baehr, E. C. (2016). Gender, interest, and prior experience shape opportunities to learn programming in robotics competitions. International Journal of STEM Education, 3(1), 18. doi:10.1186/s40594-016-0052-1
  • Wong, G. K. W., Cheung, H. Y., Ching, E. C. C. ve Huen, J. M. H. (2016). School perceptions of coding education in K-12: A large scale quantitative study to inform innovative practices. Proceedings of 2015 IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering içinde (ss. 5–10). doi:10.1109/TALE.2015.7386007
  • Yildirim, A. ve Simsek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yontemleri (6. baski.). Ankara: Seckin Yayinevi.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-3951-9809
Yazar: Serkan Çankaya
E-posta: serkancankaya@balikesir.edu.tr
Kurum: Balıkesir University
Ülke: Turkey


Yazar: Gürhan Durak
E-posta: gurhandurak@balikesir.edu.tr
Kurum: Balıkesir University
Ülke: Turkey


Yazar: Eyup Yünkül
E-posta: eyunkul@balikesir.edu.tr
Kurum: Balıkesir University
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { tojqi343218, journal = {Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry}, issn = {}, address = {Abdullah KUZU}, year = {2017}, volume = {8}, pages = {428 - 445}, doi = {10.17569/tojqi.343218}, title = {Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi}, language = {tr}, key = {cite}, author = {Çankaya, Serkan and Durak, Gürhan and Yünkül, Eyup} } @araştırma makalesi { tojqi343218, journal = {Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry}, issn = {}, address = {Abdullah KUZU}, year = {2017}, volume = {8}, pages = {428 - 445}, doi = {10.17569/tojqi.343218}, title = {Education on Programming with Robots: Examining Students’ Experiences and Views}, language = {en}, key = {cite}, author = {Çankaya, Serkan and Durak, Gürhan and Yünkül, Eyup} }
APA Çankaya, S , Durak, G , Yünkül, E . (2017). Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8 (4), 428-445. DOI: 10.17569/tojqi.343218
MLA Çankaya, S , Durak, G , Yünkül, E . "Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 (2017): 428-445 <http://dergipark.gov.tr/tojqi/issue/31755/343218>
Chicago Çankaya, S , Durak, G , Yünkül, E . "Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8 (2017): 428-445
RIS TY - JOUR T1 - Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi AU - Serkan Çankaya , Gürhan Durak , Eyup Yünkül Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17569/tojqi.343218 DO - 10.17569/tojqi.343218 T2 - Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry JF - Journal JO - JOR SP - 428 EP - 445 VL - 8 IS - 4 SN - -1309-6591 M3 - doi: 10.17569/tojqi.343218 UR - http://dx.doi.org/10.17569/tojqi.343218 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi %A Serkan Çankaya , Gürhan Durak , Eyup Yünkül %T Robotlarla Programlama Eğitimi: Öğrencilerin Deneyimlerinin ve Görüşlerinin İncelenmesi %D 2017 %J Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry %P -1309-6591 %V 8 %N 4 %R doi: 10.17569/tojqi.343218 %U 10.17569/tojqi.343218