Yıl 2018, Cilt 7, Sayı 2, Sayfalar 604 - 617 2018-10-20

A FRAMEWORK of MAJOR HISTORIOGRAPHIC PRODUCTION in FRANCE in the LAST TWO CENTURIES
FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ

Güneş IŞIKSEL [1]

20 25

This article aims to overview major historiographical developments in France of the last two centuries. Especially focusing on the so-called Annales school, I intend to deal with social and academic context of this production and evaluate its recent trends and repositionnements. Even if today Annales-type history writing is practiced in a lesser extent in France, because of some recent approaches and trends such as the linguistic-turn, post-colonial studies, Global and Connected-History etc., the famous “school” which grosso modo dominated the continental historiography still continues to influence historians. One must as well think in reflective manner about historiographical operations while doing history and revision of major schools” helps to to conceive better these operations that one consciously or not put in place in his/her assumptions and writings in general.

Bu yazıda, Romantik tarih-yazımının karşısında konumlanan, pozitivist bir yöntembilimine dayalı tarihçiliğin Fransa’da başta Annales okulunun çevresi ve çeperinde nasıl bir yön aldığı, bu ülkede tarih üzerine yapılan yazınsal ve entelektüel üretimin oluşum koşulları, tematik-kronolojik çerçevede ve başlıca tarihçiler ve yapıtlar üzerinden gelişimi ve bu alandaki bugünkü yönelimlerin sunulup değerlendirilmesi amaçlanıyor. Her ne kadar bugün sözkonusu okulun etkisi yeni yaklaşım ve eğilimler sonucu (linguistic turn, sömürgecilik sonrası çalışmaları, Global ve Bağlantılı tarih vs.) azalsa da alana olan getirilerinin değerlendirilmesi, düşünümsel noktada, tarihçilerin mesleklerinin icra ederken yaptıkları tarihyazımsal işlemlerin saiklerini, belirlenimlerini ve uzanımlarını daha iyi kavramalarını ve bu işlemler üzerinden vardıkları çıkarımları denetlemelerinin koşullarını oluşturuyor.

  • Boucheron, P. (2018) https://www.college-de-france.fr/site/patrick-boucheron/index.htm Erişim tarihi 5.09.2018.
  • Braudel, F. (2017). II. Felipe döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. Ankara: Doğu Batı.
  • Chartier, R. (1998). Yeniden geçmiş. Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dosse, F. (2017). Ufalanmış Tarih. İstanbul: İşbankası.
  • Hartog, F. (2014). Herodot’un aynası. İstanbul: İthaki.
  • Işıksel G. (2017). Modern Fransız tarihçiliğinin doğuşu ve Jules Michelet. Ahmet Şimşek (der.), Dünyada Tarihçilik. Dönemler/Okullar/Yaklaşımlar ve Tarihçiler (s. 109-120). İstanbul-Ankara: Pegem Akademi.
  • Langlois, V. C. ve Seignobos, C. (2010). Tarih tetkiklerine giriş. Ankara: TTK.
  • Ricoeur, P. (2015). Tarih ve anlatı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Veyne, P. (2014). Tarih nasıl yazılır. İstanbul: Metis.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Özel Dosya
Yazarlar

Yazar: Güneş IŞIKSEL
Kurum: İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { tuhed457888, journal = {Turkish History Education Journal}, issn = {}, eissn = {2147-4516}, address = {Ahmet ŞİMŞEK}, year = {2018}, volume = {7}, pages = {604 - 617}, doi = {10.17497/tuhed.457888}, title = {FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ}, key = {cite}, author = {IŞIKSEL, Güneş} }
APA IŞIKSEL, G . (2018). FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ. Turkish History Education Journal, 7 (2), 604-617. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/tuhed/issue/39129/457888
MLA IŞIKSEL, G . "FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ". Turkish History Education Journal 7 (2018): 604-617 <http://dergipark.gov.tr/tuhed/issue/39129/457888>
Chicago IŞIKSEL, G . "FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ". Turkish History Education Journal 7 (2018): 604-617
RIS TY - JOUR T1 - FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ AU - Güneş IŞIKSEL Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Turkish History Education Journal JF - Journal JO - JOR SP - 604 EP - 617 VL - 7 IS - 2 SN - -2147-4516 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Turkish History Education Journal FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ %A Güneş IŞIKSEL %T FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ %D 2018 %J Turkish History Education Journal %P -2147-4516 %V 7 %N 2 %R %U
ISNAD IŞIKSEL, Güneş . "FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ". Turkish History Education Journal 7 / 2 (Ekim 2018): 604-617.