EMERGENCE AND REPRESENTATION OF IDENTITY THROUGH CINEMA IN KYRGYZSTAN AFTER COLLAPSE OF SOVIET UNION
SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE

Erdoğan AKMAN [1] , Regina JAMANKULOVA [2] , Niyazi AYHAN [3]

296 403

In the 21st century, mass media offers to target audience how to think them with the help of symbols and icons. The meaning given by the cinema and films re- interpreted by consuming individuals. In this article, “Belgisiz Marshrut” film will be analyzed. In this film, it analyzes the lives of passengers in the bus in terms of represented identity. Each individual in the bus represents a certain ideology and identity. “Belgisiz Marshrut” film’s screenplay is written and directed by Temirbek Birnazarov. The film describes post-Soviet Kyrgyzstan period when it enters to a new direction with unknown end after gaining independence. This film is one of the important films which show how the Soviet values and identity converted in to symbols. During study on “Belgisiz Marshrut” film created new identities and have been loaded a new meanings to existing identities in the minds of the people. Semiotic method is used to reveal these meanings. Keywords: Ideology, Soviet Union, Kyrgyz Cinema, Semiotics
21. Yüzyılda kitle iletişim araçları sembol ve imgelerin yardımıyla hedef kitleye neyi nasıl düşünmesi gerektiğini sunmaktadırlar. Sinemada üretilen anlamlar onu tüketen bireylerce yeniden anlamlandırılmaktadır. Bu bağlamda araştırmada otobüs yolculuğuna çıkmış insanların başlarından geçen olayların anlatıldığı Belgisiz Marshrut filmi kişilerin temsil ettiği kimlikler açısından incelenmiştir. Otobüsün içindeki her birey belli bir ideolojiyi ve kimliği temsil etmektedir. Belgisiz Marshrut filmi Temirbek Birnazarov’un yönetmenliğini yaptığı ve yazdığı 2008 yılında sinemalara giren filmdir. Film Sovyet sonrası Kırgızistan’ın bağımsızlığının ardından yeni bir yola girildiğinin ve yolun sonunun bilinmezliğinin anlatıldığı, ve tüm Sovyet değerlerinin ve kimliklerinin simgeselleştiği en önemli filmlerden biridir. Araştırmada Belgisiz Marshrut adlı filmde yeni kimlikler yaratılmış, halkın zihninde var olan kimliklere de yeni anlamlar yüklenmiştir. İşte bu anlamları meydana çıkarmak için göstergebilimsel yöntemlerden faydalanılmıştır. Anahtar Kelimeler: İdeoloji, Sovyetler Birliği, Kırgız Sinema, Göstergebilim
  • Akayev, Askar. (10 Aralık 2004). Kırgızistan’ın Azırki Şarttagı Demokratiyalık
  • Önuguusunun Aktualduu Problemaları Cönundö, Bişkek. Joldoshev Altynbek. (2013). Tribalism, regionalism and ethnicity: studies on Kyrgyz indentity, OAKA Cilt: 8, Number: 15, ss. 101-133,
  • İrfan Erdoğan, Korkmaz Alemdar. (2010). Öteki Kuram Kitle İletişim Kuram ve Arastırmalarının Tarihsel ve Eleştirel bir Değerlendirmesi, Pozitif Matbaacılık, Ankara
  • Parsa Seyide, Parsa Alev Fatoş. (2004). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege
  • Üniversitesi Basımevi. Pelin Yildiz. (2007). Film Sahneleri ve Gostergebilimsel Yaklasim Baglaminda
  • Ulkemizden Secilen Iki Ornek ile Karsilastirmali Analizi. Uluslararasi Gorsel Gostergebilim Dernegi, AISV-IAVS VIII. Kongresi, Istanbul Kultur merkezi ve Saat ve Tasarim Fakultesi, Cilt 1 Barthes Roland. (2009). Gostergebilimsel Seruven. Yapi Kredi Yayinlari, Istanbul http://www.academia.edu/2345316/GOSTERGEBILIM Bilgi Alım tarihi: 22.05.2014
  • Yüce Mehmet. “Kırgız Türklerinin Ulusal Kimlik Politikası” http://www.gunaskam.com/tr/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Ite mid=1 Bilgi Alım Tarihi: 13.06.2014. http://journals.manas.kg/mjsr/oldarchives/Vol09_Issue18_2007/556-1502-1-PB.pdf
Birincil Dil tr
Konular
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Erdoğan AKMAN

Yazar: Regina JAMANKULOVA

Yazar: Niyazi AYHAN

Bibtex @ { ulakbilge162262, journal = {Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {2148-0451}, eissn = {}, address = {Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü - SADA}, year = {2015}, volume = {2}, pages = { - }, doi = {10.7816/ulakbilge-02-04-06}, title = {SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE}, key = {cite}, author = {JAMANKULOVA, Regina and AYHAN, Niyazi and AKMAN, Erdoğan} }
APA AKMAN, E , JAMANKULOVA, R , AYHAN, N . (2015). SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4), . DOI: 10.7816/ulakbilge-02-04-06
MLA AKMAN, E , JAMANKULOVA, R , AYHAN, N . "SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE". Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2 (2015): <http://dergipark.gov.tr/ulakbilge/issue/13423/162262>
Chicago AKMAN, E , JAMANKULOVA, R , AYHAN, N . "SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE". Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2 (2015):
RIS TY - JOUR T1 - SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE AU - Erdoğan AKMAN , Regina JAMANKULOVA , Niyazi AYHAN Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.7816/ulakbilge-02-04-06 DO - 10.7816/ulakbilge-02-04-06 T2 - Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - EP - VL - 2 IS - 4 SN - 2148-0451- M3 - doi: 10.7816/ulakbilge-02-04-06 UR - http://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-06 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE %A Erdoğan AKMAN , Regina JAMANKULOVA , Niyazi AYHAN %T SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE %D 2015 %J Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi %P 2148-0451- %V 2 %N 4 %R doi: 10.7816/ulakbilge-02-04-06 %U 10.7816/ulakbilge-02-04-06
ISNAD AKMAN, Erdoğan , JAMANKULOVA, Regina , AYHAN, Niyazi . "SOVYET SONRASI KIRGIZİSTAN SİNEMASINDA KİMLİKLERİN İNŞASI ve TEMSİLİ: BELGİSİZ MARSRUT FİLMİ ÖRNEĞİNDE". Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2 / 4 (Şubat 2015): -. http://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-06