Yıl 2018, Cilt , Sayı , Sayfalar 269 - 280 2018-01-17

TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ
A RISK MODEL PROPOSAL FOR RAIL TRANSPORTATION OF HAZARDOUS MATERIALS

Aslı ÇALIŞ [1] , Cevriye GENCER [2]

160 435

Tehlikeli maddeler veya uluslararası kısaltmasıyla HAZMAT, kişisel kayıplara ve maddi hasarlara neden olabilen katı, sıvı veya gaz halindeki maddelerdir. Patlayıcı, yanıcı, bio tehlikeli, korozif veya radyoaktif içerikli olabilen bu maddeler taşıma, elleçleme ve depolama işlemleri sırasında özel koruma gerektirmektedir. Kimyasal veya fiziksel karakteristikleri nedeni ile canlılara ve çevreye zarar verebilen tehlikeli maddelerin son yıllarda birçok sektörde kullanılıyor olması, tehlikeli madde taşımacılığının önemini arttırmaktadır. Literatürde, tehlikeli madde taşımacılığında risk değerlendirmesi için kullanılan farklı risk tanımlamaları mevcuttur. Bu tanımlamalardan bazıları olay olasılıklarını ya da olayların sonuçlarını dikkate alırken, bazıları ise etki alanı içindeki insanların sayısını dikkate almaktadır. Çalışmada geleneksel risk modeliyle uyumlu, Glickman vd. (2007) tarafından geliştirilen demir yolu risk modeli temel alınarak bazı değişikliklerle Türkiye’ye uyarlanmaktadır. Elde edilen veriler doğrultusunda demir yolu taşımacılığındaki risk değeri hesaplanmaktadır.

Hazardous materials or HAZMAT in international shorthand are solid, liquid or gaseous substances which can cause personal casualty and property damage. These materials, which may be explosive, flammable, biohazardous, corrosive or radioactive, require special protection during transport, handling and storage. The fact that hazardous materials, which are harmful to nature and cause environmental damage due to their chemical or physical characteristics, have been used in many sectors in recent years, increasing the importance of hazardous materials transportation. There are different risk definitions in the literature used for risk assessment of hazardous materials transportation. While some of these definitions take into account incident probabilities or consequences, others consider the number of people within the impact area. Based on the railway risk model developed by Glickman et al. (2007), which is compatible with the traditional risk model, the study is adapted to Turkey by making a few changes. The risk value for railway transportation is calculated in the direction of the obtained data.

  • Jiang, M. W. and Ying, M. (2014). Study on Route Selection for Hazardous Chemicals Transporta-tion. Procedia Engineering, 71, 130-138. Erkut, E. (1995). On the credibility of the conditional risk model for routing hazardous materials. Operations Research Letters, 18(1), 49-52. Bonvicini, S., Leonelli, P., and Spadoni, G. (1998). Risk analysis of hazardous materials transporta-tion: evaluating uncertainty by means of fuzzy logic. Journal of Hazardous Materials, 62(1), 59-74. Leonelli, P., Bonvicini, S., and Spadoni, G. (2000). Hazardous materials transportation: a risk-analysis-based routing methodology. Journal of Hazardous Materials, 71(1), 283-300. Fabiano, B., Curro, F., Palazzi, E., and Pastorino, R. (2002). A framework for risk assessment and de-cision-making strategies in dangerous good transportation. Journal of hazardous materi-als, 93(1), 1-15. Erkut, E. and Alp, O. (2007). Designing a road network for hazardous materials shipments. Compu-ters & Operations Research, 34(5), 1389-1405. Carotenuto, P., Giordani, S., and Ricciardelli, S. (2007). Finding minimum and equitable risk routes for hazmat shipments. Computers & Operations Research, 34(5), 1304-1327. Brown, D. F. and Dunn, W. E. (2007). Application of a quantitative risk assessment method to emergency response planning. Computers & Operations Research, 34(5), 1243-1265. Glickman, T. S., Erkut, E., and Zschocke, M. S. (2007). The cost and risk impacts of rerouting railroad shipments of hazardous materials. Accident Analysis & Prevention, 39(5), 1015-1025. Verma, M. and Verter, V. (2007). Railroad transportation of dangerous goods: Population exposure to airborne toxins. Computers & Operations Research, 34(5), 1287-1303. Milazzo, M. F., Lisi, R., Maschio, G., Antonioni, G., and Spadoni, G. (2010). A study of land transport of dangerous substances in Eastern Sicily. Journal of Loss Prevention in the Process Indust-ries, 23(3), 393-403. Verma, M. (2011). Railroad transportation of dangerous goods: A conditional exposure approach to minimize transport risk. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 19(5), 790-802. Bagheri, M., Saccomanno, F., Chenouri, S., and Fu, L. (2011). Reducing the threat of in-transit dera-ilments involving dangerous goods through effective placement along the train consist. Accident Analysis & Prevention, 43(3), 613-620. Covello, V. T. and Merkhoher, M. W. (1993). Risk assessment methods: approaches for assessing health and environmental risks. (First edition). New York: Springer Science & Business Media, 2-7. Erkut, E. and Verter, V. (1998). Modeling of transport risk for hazardous materials. Operations Re-search, 46(5), 625-642. Alp, E. (1995). Risk-based transportation planning practice: Overall methodology and a case example. INFOR: Information Systems and Operational Research, 33(1), 4-19. ReVelle, C., Cohon, J., and Shobrys, D. (1991). Simultaneous siting and routing in the disposal of ha-zardous wastes. Transportation Science, 25(2), 138-145. Saccomanno, F. F. and Chan, A. W. (1985). Economic evaluation of routing strategies for hazardous road shipments, Transportation Research Board, 12-18. Abkowitz, M., Lepofsky, M., and Cheng, P. (1992). Selecting criteria for designating hazardous ma-terials highway routes. Transportation Research Record, 1333(2.2) Sivakumar, R., Batta, R., and Karwan, M. (1993). Establishing credible risk criteria for transporting extremely dangerous hazardous materials. Transportation of Dangerous Goods: Assessing the Risks, 335-342. Sivakumar, R. A., Batta, R., and Karwan, M. H. (1993). A network-based model for transporting extremely hazardous materials. Operations Research Letters, 13(2), 85-93. Sivakumar, R. A., Batta, R., and Karwan, M. H. (1995). A multiple route conditional risk model for transporting hazardous materials. INFOR: Information Systems and Operational Research, 33(1), 20-33. Bubbico, R., Ferrari, C., and Mazzarotta, B. (2000). Risk analysis of LPG transport by road and rail. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 13(1), 27-31.
Konular Sosyal
Dergi Bölümü MAKALELER
Yazarlar

Yazar: Aslı ÇALIŞ
Kurum: ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Cevriye GENCER
Kurum: GAZİ ÜNİVERSİTESİ

Bibtex @konferans bildirisi { ulikidince353635, journal = {Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi}, issn = {1307-9832}, eissn = {1307-9859}, address = {Kenan ÇELİK}, year = {2018}, volume = {}, pages = {269 - 280}, doi = {10.18092/ulikidince.353635}, title = {TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ}, key = {cite}, author = {ÇALIŞ, Aslı and GENCER, Cevriye} }
APA ÇALIŞ, A , GENCER, C . (2018). TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (), 269-280. DOI: 10.18092/ulikidince.353635
MLA ÇALIŞ, A , GENCER, C . "TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi (2018): 269-280 <http://dergipark.gov.tr/ulikidince/issue/34379/353635>
Chicago ÇALIŞ, A , GENCER, C . "TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi (2018): 269-280
RIS TY - JOUR T1 - TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ AU - Aslı ÇALIŞ , Cevriye GENCER Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18092/ulikidince.353635 DO - 10.18092/ulikidince.353635 T2 - Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 269 EP - 280 VL - IS - SN - 1307-9832-1307-9859 M3 - doi: 10.18092/ulikidince.353635 UR - http://dx.doi.org/10.18092/ulikidince.353635 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ %A Aslı ÇALIŞ , Cevriye GENCER %T TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ %D 2018 %J Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi %P 1307-9832-1307-9859 %V %N %R doi: 10.18092/ulikidince.353635 %U 10.18092/ulikidince.353635
ISNAD ÇALIŞ, Aslı , GENCER, Cevriye . "TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA DEMİR YOLU RİSK MODELİ ÖNERİSİ". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi / (Ocak 2018): 269-280. http://dx.doi.org/10.18092/ulikidince.353635