Yıl 2018, Cilt 2, Sayı 1, Sayfalar 16 - 32 2018-06-30

THE RELATIONSHIP BETWEEN FREIGHT RATES AND DEMOLITION PRICES
NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Abdullah AÇIK [1] , Sadık Özlen BAŞER [2]

36 36

Maritime market has a derived demand structure, so a pickup in the world's economy will bring vitality to the market. Demolition prices in buoyant market are mainly affected by two factors: first, the demand for steel increases; second, the number of ships sent for demolition decreases because even old and obsolete ships can be profitably operated in good market conditions. So these two factors causes demolition prices to increase in parallel with freight rates. In this context aim of this study is to contribute existing limited literature by examining the relationship between shipping earnings and demolition prices at the macro level. Shipping earnings are represented by the Baltic Dry Index (BDI), and scrap prices are represented by India Demolition Prices. Correlation and regression analyzes are used as methods to determine the statistical relationships between the variables in the study. The result of both analyzes confirms the positive significant relationship between the variables. 

Denizcilik piyasası türetilmiş bir talep yapısına saiptir, bu yüzden dünya ekonomisindeki bir canlanma piyasaya hareket getirecektir.  Canlı piyasalardaki gemi söküm fiyatları ana olarak iki faktörden etkilenir: ilk olarak çeliğe olan talebin artmasından, ikinci olarak da iyi piyasa koşullarında eski ve köhne gemiler bile karlı işletilebileceğinden dolayı söküme gönderilen gemi sayısının azalmasından. Bu yüzden bu iki faktör hurda fiyatlarının navlun oranlarına parallel bir şekilde artmasına neden olur. Bu çerçevede bu çalışmanın amacı mevcut kısıtlı literature navlun gelirleriyle hurda fiyatları arasındaki makro düzeyde inceleyerek katkıda bulunmaktır. Navlun gelirleri Baltic Dry Index ile, ve gemi söküm fiyatları Hindistan Hurda Fiyatları ile temsil edilmiştir. Değişkenler arasındaki istatistiksel ilişkiyi belirlemek için korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Her iki analizin sonuçları da pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin varlığını doğrulamıştır.

  • Athenian Shipbrokers, S. A. (2017). Monthly Report. Retrieved September, 9, 2016.
  • Banerjee, M., & Frees, E. W. (1997). Influence diagnostics for linear longitudinal models. Journal of the American Statistical Association, 92(439), 999-1005.
  • Bloomberg Data Platform (2016), Baltic Dry Index, Retrieved August, 20, 2016
  • Brown, R. L., Durbin, J., & Evans, J. M. (1975). Techniques for testing the constancy of regression relationships over time. Journal of the Royal Statistical Society. Series B (Methodological), 149-192.
  • Chang, M. (2014). Principles of Scientific Methods. New York: CRS Press
  • Geman, H. (2008). Risk Management in Commodity Markets: From Shipping to Agricultures and Energy. UK: Wiley
  • Grammenos, C. (2010). The Handbook of Maritime Economics and Business. Great Britain: MPG Books
  • Guide, Eviews User’s. Quantitative Micro Software. United States of America (2007).
  • Gujrati, D.N. (2004). Basic Econometric, (4th Ed.). The McGraw-Hill Companies. NewYork.
  • Jugović, A., Komadina, N., & Perić Hadžić, A. (2015). Factors influencing the formation of freight rates on maritime shipping markets. Pomorstvo: Scientific Journal of Maritime Research, 29(1), 23-29.
  • Karlis, T., & Polemis, D. (2016). Ship demolition activity: A monetary flow process approach. Pomorstvo: Scientific Journal of Maritime Research, 30(2), 128-132.
  • Merikas, A., Merika, A., & Sharma, A. (2015, January). Exploring Price Formation in the Global Ship Demolition Market. In 2015 Annual Meetings.
  • Mikelis NE. (2007, September). A statistical overview of ship recycling. In: International symposium on maritime safety, security and environmental protection, Athens.
  • Mikelis, N. (2013, April). Ship recycling markets and the impact of the Hong Kong Convention. In International Conference on Ship Recycling SHIPREC.
  • Randers, J., & Göluke, U. (2007). Forecasting turning points in shipping freight rates: lessons from 30 years of practical effort. System Dynamics Review, 23(2‐3), 253-284.
  • Sall, J. (1990). Leverage plots for general linear hypotheses. The American Statistician, 44(4), 308-315.
  • Saraf, M., Stuer-Lauridsen, F., Dyoulgerov, M., Bloch, R., Wingfield, S., & Watkinson, R. (2010). Ship breaking and recycling industry in Bangladesh and Pakistan. The World Bank Washington.
  • Kaycheng Soh (2016). Understanding test and exam results statistically: An essential guide for teachers and school leaders. Springer, Singapore
  • Stopford, M. (2009). Maritime economics 3e. Routledge.
  • UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) Statistics, Ship Demolition Statistics, 2016
Konular İşletme
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-4542-9831
Yazar: Abdullah AÇIK (Sorumlu Yazar)
Kurum: DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ, DENİZCİLİK FAKÜLTESİ, DENİZCİLİK İŞLETMELERİ YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Yazar: Sadık Özlen BAŞER
Kurum: DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ, DENİZCİLİK FAKÜLTESİ, DENİZCİLİK İŞLETMELERİ YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { utead358662, journal = {Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi}, issn = {2564-7318}, eissn = {2618-6225}, address = {Mehmet ŞENTÜRK}, year = {2018}, volume = {2}, pages = {16 - 32}, doi = {10.30711/utead.358662}, title = {NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ}, key = {cite}, author = {BAŞER, Sadık Özlen and AÇIK, Abdullah} }
APA AÇIK, A , BAŞER, S . (2018). NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 16-32. DOI: 10.30711/utead.358662
MLA AÇIK, A , BAŞER, S . "NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2 (2018): 16-32 <http://dergipark.gov.tr/utead/issue/39005/358662>
Chicago AÇIK, A , BAŞER, S . "NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2 (2018): 16-32
RIS TY - JOUR T1 - NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ AU - Abdullah AÇIK , Sadık Özlen BAŞER Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.30711/utead.358662 DO - 10.30711/utead.358662 T2 - Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 16 EP - 32 VL - 2 IS - 1 SN - 2564-7318-2618-6225 M3 - doi: 10.30711/utead.358662 UR - http://dx.doi.org/10.30711/utead.358662 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ %A Abdullah AÇIK , Sadık Özlen BAŞER %T NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ %D 2018 %J Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi %P 2564-7318-2618-6225 %V 2 %N 1 %R doi: 10.30711/utead.358662 %U 10.30711/utead.358662
ISNAD AÇIK, Abdullah , BAŞER, Sadık Özlen . "NAVLUN ORANLARIYLA GEMİ SÖKÜM FİYATLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". Uluslararası Ticaret ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2 / 1 (Haziran 2018): 16-32. http://dx.doi.org/10.30711/utead.358662