Yıl 2018, Cilt 23, Sayı 1, Sayfalar 403 - 416 2018-04-24

LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ
The Effects of Oxygen-Enriched Intake Air On Engine Performance and Exhaust Emissions of a LPG-Fueled Spark-Ignition Engine in Warm-Up Period

Niyazi BASKIN [1] , Barış ERKUŞ [2] , Emre BULUT [3] , Ali ÇİÇEK [4] , Necati TÜRKÖZ [5]

78 122

Bu çalışmada, oksijence zenginleştirilmiş emme havasının motor performansı ve egzoz emisyonlarına olan etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Tüm deneyler; LPG’li buji ateşlemeli motorun ısınma periyodunda kütlesel olarak farklı oranlarda oksijenin emme havasına sevk edilmesi suretiyle gerçekleştirilmiştir. Emme havasının oksijence zenginleştirilmesinin yanma verimini iyileştirerek motor performansı,  HC ve CO emisyonları üzerinde olumlu etkilere neden olduğu tespit edilirken NOx emisyonlarının olumsuz etkilendiği gözlemlenmiştir.
In this study, the effects of oxygen enriched intake air on engine performance and exhaust emissions were investigated experimentally. All experiments were carried out in a warm-up period of a LPG spark-ignition engine by delivering the oxygen to the intake air at different mass ratios. The oxygen enriched intake air improves combustion efficiency which has positive effects on engine performance, HC and CO emissions but on the other side it has been observed that NOx emissions are adversely affected by oxygen enrichment.
  • Mehta, B., Patel, H., Patel, P. (2014) Opportunity to improve the engine performance and emission characteristics by using oxygen enriched combustion, 2349-2163.
  • Nagaraja, S., Nagaraj, C., GN, K. (2015) Computational and experimental study on oxygen enriched intake of a spark ignition engine. Archiwum Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska, 17(3).
  • Ng, H. K., Sekar, R. R., Kraft, S. W., Stamper, K. R. (1993) The potential benefits of intake air oxygen enrichment in spark ignition engine powered vehicle, SAE Technical Paper, doi: 10.4271/932803
  • Poola, R. B., Ng, H. K., Sekar, R. R., Baudino, J. H., Colucci, C. P. (1995) Utilizing intake-air oxygen-enrichment technology to reduce cold-phase emissions, SAE Technical Paper, 952420, doi: 10.4271/952420
  • Wu, Y. Y., Huang, K. D. (2007) Improving the performance of a small spark-ignition engine by using oxygen-enriched intake air, SAE Technical Paper, 2007-32-0004
  • Yao, C., Chu, J., Han, B. (2011) Performance experiment of gasoline engine by using oxygen-enriched intake air, In ICTE 2011, ISO 690, 3086-3091
  • Zhou, J., Richard, S., Mounaïm-Rousselle, C., Foucher, F. (2013) Effects of controlling oxygen concentration on the performance, emission and combustion characteristics in a downsized SI engine, SAE Technical Paper, doi:10.4271/2013-24-0056
  • Baukal Jr, C. E. (2010) Oxygen-enhanced combustion, CRC press.
  • Erkuş, B. (2011). Otto motorlarının farklı yakıt tiplerinde optimum performanslarının araştırılması, Doktora Tezi, U.Ü Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Han, B. and Chu, J. (2011) Study on emission control of gasoline engines during cold-start period based on oxygen-enriched combustion, ICCTP 2011: Towards Sustainable Transportation Systems, 3814-3819.
  • Li, G., Li, L., Qiao, X., Xiao, G., & Qiu, D. (2006) Oxygen-enriched combustion of the first cycle during cold start in a liquefied petroleum gas spark-ignition engine, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 220(9), 1265-1274.
  • Li, S. and Zhang, W. (2009) Reaction parameter and dynamical performance of gasoline engine with oxygen-enriched combustion. In International Conference on Transportation Engineering, 3988-3993.
  • Li, S. (2010) Emissions performance study of oxygen-enriched combustion on spark-ignition engine at cold-start, In Intelligent Computation Technology and Automation (ICICTA), 2010 International Conference on IEEE,204-207. doi: 10.1109/ICICTA.2010.536
  • Maxwell, T. T., Setty, V., Jones, J. C., Narayan, R. (1993) The effect of oxygen enriched air on the performance and emissions of an internal combustion engines, SAE Technical Paper, doi: 10.4271/932804
Birincil Dil tr
Konular Mühendislik ve Temel Bilimler
Dergi Bölümü Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yazar: Niyazi BASKIN (Sorumlu Yazar)
Kurum: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Barış ERKUŞ
Kurum: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Emre BULUT
Kurum: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Ali ÇİÇEK
Kurum: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Necati TÜRKÖZ
Kurum: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { uumfd387382, journal = {Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering}, issn = {2148-4147}, eissn = {2148-4155}, address = {Uludağ Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {23}, pages = {403 - 416}, doi = {10.17482/uumfd.387382}, title = {LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ}, key = {cite}, author = {BASKIN, Niyazi and TÜRKÖZ, Necati and BULUT, Emre and ERKUŞ, Barış and ÇİÇEK, Ali} }
APA BASKIN, N , ERKUŞ, B , BULUT, E , ÇİÇEK, A , TÜRKÖZ, N . (2018). LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering, 23 (1), 403-416. DOI: 10.17482/uumfd.387382
MLA BASKIN, N , ERKUŞ, B , BULUT, E , ÇİÇEK, A , TÜRKÖZ, N . "LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 23 (2018): 403-416 <http://dergipark.gov.tr/uumfd/issue/36268/387382>
Chicago BASKIN, N , ERKUŞ, B , BULUT, E , ÇİÇEK, A , TÜRKÖZ, N . "LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 23 (2018): 403-416
RIS TY - JOUR T1 - LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ AU - Niyazi BASKIN , Barış ERKUŞ , Emre BULUT , Ali ÇİÇEK , Necati TÜRKÖZ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.17482/uumfd.387382 DO - 10.17482/uumfd.387382 T2 - Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering JF - Journal JO - JOR SP - 403 EP - 416 VL - 23 IS - 1 SN - 2148-4147-2148-4155 M3 - doi: 10.17482/uumfd.387382 UR - http://dx.doi.org/10.17482/uumfd.387382 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ %A Niyazi BASKIN , Barış ERKUŞ , Emre BULUT , Ali ÇİÇEK , Necati TÜRKÖZ %T LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ %D 2018 %J Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering %P 2148-4147-2148-4155 %V 23 %N 1 %R doi: 10.17482/uumfd.387382 %U 10.17482/uumfd.387382
ISNAD BASKIN, Niyazi , ERKUŞ, Barış , BULUT, Emre , ÇİÇEK, Ali , TÜRKÖZ, Necati . "LPG YAKITLI BUJİ ATEŞLEMELİ MOTORUN ISINMA PERİYODUNDA OKSİJEN İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ EMME HAVASININ PERFORMANS VE EGZOZ EMİSYONLARINA OLAN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 23 / 1 (Nisan 2018): 403-416. http://dx.doi.org/10.17482/uumfd.387382