Yıl 2018, Cilt 2, Sayı 3, Sayfalar 143 - 154 2018-06-01

Examining Father Involvement According to Parental Attitudes in Preschool Time
Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi

Hilal Karabulut [1] , Gül Şendil [2]

215 269

The purpose of the present study was to examine whether the father involvement become different according to the fathers’ parental attitudes. The participants of the study were 303 fathers who had preschool children in Istanbul and Kocaeli. The mean age of fathers was 36.31 years (SD=4.72). The fathers completed the Family Information Form, Father Involvement Scale (FIS) and Parents Attitude Scale (PAS). The data in the study were analysed using by SPSS 18. Analyses revealed that some dimensions of father involvement becomed different according to some parental attitudes. Results of the study were discussed in line with other results in the literature.

Bu çalışmanın amacı, baba katılımının, ebeveyn tutumlarına göre değişiklik gösterip göstermediğini incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını İstanbul ve Kocaeli’nde okul öncesi dönemde çocuğu olan 303 baba oluşturmaktadır. Babaların yaş ortalaması 36.31’dir (SS=4.72). Babalar, Aile Bilgi Formunu, Baba Katılım Ölçeği’ni (BAKÖ) ve Ebeveyn Tutum Ölçeği’ni (ETÖ) doldurmuştur. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 18 programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, baba katılımının bazı boyutlarının, bazı ebeveyn tutumlarına göre değişiklik gösterdiğini ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları, literatürdeki diğer bulgular temelinde tartışılmıştır. 

  • Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37(4), 887-908.
  • Berman, P. W., & Pedersen, F. A. (1987). Research on men’s transitions to parenthood: An integrative discussion. P. W. Berman ve F. A. Pedersen (Ed.), Men’s transitions to parenthood: Longitudinal studies of early family experience içinde (ss: 217-242). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Beyazıt, U., & Mağden, D. (2015). Üniversitede öğrenim gören erkek öğrencilerde aşırı cinsiyet ideolojisi ve babalık rolü algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. YDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207-229. Bulanda, R. E. (2004). Paternal involvement with children: the influence of gender ideologies. Journal of Marriage and Family, 66(1), 40-45.
  • Cabrera, N. J., & Bradley, R. H. (2012). Latino fathers and their children. Child Development Perspectives, 6(3), 232-238.
  • Cabrera, N. J., Fitzgerald, H. E., Bradley, R. H., & Roggman, L. (2007). Modeling the dynamics of paternal influences on children over the life course. Applied Developmental Science, 11(4), 185-189.
  • Cabrera, N. J., Tamis-LeMonda, C. S., Bradley, R. H., Hofferth, S., & Lamb, M. E. (2000). Fatherhood in the twenty-first century. Child Development, 71(1), 127-136.
  • Downer, J., Campos, R., McWayne, C., & Gartner, T. (2008). Father involvement and children’s early learning: A critical review of published empirical work from the past 15 years. Marriage &Family Review, 43(1/2), 67-108.
  • Easterbrooks, M. A., & Goldberg, W. A. (1984). Toddler development in the family: impact of father involvement and parenting characteristic. Child Development, 55, 740-752.
  • Evans, C. (1997). Turkish fathers’ attitudes to and involvement in their fathering role: a low socio-economic sample, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi.
  • Gaertner, B. M., Spinrad, T. L., Eisenberg, N., & Greving, K. A. (2007). Parental childrearing attitudes as correlates of father involvement during infancy. J Marriage Fam., 69(4), 962-976.
  • Ishii-Kuntz, M., Makino, K., Kato, K., & Tsuchiya, M. (2004). Japanese fathers of preschoolers and their involvement in child care. Journal of Marriage and Family, 66, 779-791.
  • Karabulut Demir, E., & Şendil, G. (2008). Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ). Türk Psikoloji Yazıları, 11(21), 15-25.
  • Kuzucu, Y., & Özdemir, Y. (2013). Ergen ruh sağlığının anne ve baba katılımı açısından yordanması. Eğitim ve Bilim, 38(168), 96-112.
  • Lamb, M. E. (1975). Fathers: Forgotten contributors to child development. Human Development, 18, 245-266.
  • Lamb, M. E. (2000). The history of research on father involvement: An overview. H. E. Peters ve R. D. Day (Ed.), Fatherhood: Research, interventions and policies içinde (ss: 23-42). NewYork: Haworth Press, Inc.
  • Makusha, T., & Richter, L. (2016). Gatekeeping and its impact on father involvement among black south africans in rural kwazulu-natal. Culture, Health & Sexuality, 18(3), 308-320.
  • Maccoby, E. ve Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of family: Parent-child interaction. E. M. Hetherington ve P. H. Mussen, (Ed.), Handbook of child psychology: Socialization, personality, and social development (4. baskı) içinde (1-101). New York: Wiley.
  • Nkwake, A. (2009). Maternal employment and fatherhood: what influences paternal involvement in child-care work in Uganda?. Gender & Development, 17(2), 255-267.
  • Paquette, D., Bolte, C., Turcotte, G., Dubeau, D., & Bouchard, C. (2000). A new typology of fathering: defining and associated variables. Infant & Child Development, 9(4), 213230.
  • Parke, R. D. (2000). Father involvement: A developmental psychological perspective. H. E. Peters, G. W. Peterson, S. K. Steinmetz ve R. D. Day (Ed.), Fatherhood: Research, interventions and policies içinde (ss: 4358). NewYork: Haworth Press, Inc.
  • Parke, R. D., Dennis, J., Flyr, M. L., Leidy, M. S., & Schofield, T. J. (2005). Fathers: Cultural and ecological perspectives. T. Luster ve L. Okagaki (Ed.), Parenting: An ecological perspective içinde (ss:103-144). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Pedersen, F. A. (1987). Introduction: A perspective on research concerning fatherhood. P. W. Berman ve F. A. Pedersen (Ed.), Men’s transitions to parenthood: Longitudinal studies of early family experience içinde (ss: 1-12). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Pleck, J. H. (2010). Paternal involvement: Revised conceptualization and theoretical linkages with child outcomes. M. E. Lamb (Ed.), The Role of the father in child development içinde (5. Baskı). (ss: 58-93), Canada: John Wiley & Sons.
  • Schaffer, H. R. (1996). Social development. America: Blackwell Publishing.
  • Sımsıkı, H., & Şendil, G. (2014). Baba katılım ölçeği’nin (BAKÖ) geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 104-123.
  • Williams, D. T. (2009). Predictors of paternal commitment and paternal involvement among low-income African American fathers, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mississippi State University.
  • Zeybekoğlu, Ö. (2013). Günümüzde erkeklerin gözünden babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 297-328.
Birincil Dil tr
Konular Psikoloji
Dergi Bölümü Cilt 2, Sayı:3 Haziran
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-3273-563X
Yazar: Hilal Karabulut (Sorumlu Yazar)
Kurum: NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ, FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-7058-1862
Yazar: Gül Şendil
Kurum: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { ybpd428414, journal = {Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi}, issn = {2587-1536}, eissn = {2587-1536}, address = {Muhammed YILDIZ}, year = {2018}, volume = {2}, pages = {143 - 154}, doi = {10.31461/ybpd.428414}, title = {Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Karabulut, Hilal and Şendil, Gül} }
APA Karabulut, H , Şendil, G . (2018). Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 2 (3), 143-154. DOI: 10.31461/ybpd.428414
MLA Karabulut, H , Şendil, G . "Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi". Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi 2 (2018): 143-154 <http://dergipark.gov.tr/ybpd/issue/32811/428414>
Chicago Karabulut, H , Şendil, G . "Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi". Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi 2 (2018): 143-154
RIS TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi AU - Hilal Karabulut , Gül Şendil Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.31461/ybpd.428414 DO - 10.31461/ybpd.428414 T2 - Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 143 EP - 154 VL - 2 IS - 3 SN - 2587-1536-2587-1536 M3 - doi: 10.31461/ybpd.428414 UR - http://dx.doi.org/10.31461/ybpd.428414 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi %A Hilal Karabulut , Gül Şendil %T Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi %D 2018 %J Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi %P 2587-1536-2587-1536 %V 2 %N 3 %R doi: 10.31461/ybpd.428414 %U 10.31461/ybpd.428414
ISNAD Karabulut, Hilal , Şendil, Gül . "Okul Öncesi Dönemdeki Baba Katılımının Ebeveyn Tutumlarına Göre İncelenmesi". Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi 2 / 3 (Haziran 2018): 143-154. http://dx.doi.org/10.31461/ybpd.428414