Yıl 2016, Cilt 23, Sayı 3, Sayfalar 605 - 622 2016-12-29

New Touristic Tendency: A Sample Of Antalya
Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği

Betül GARDA [1] , Süleyman KARAÇOR [2]

276 289

In the information age, an increasing number of people is seeking to participate the physical and mental activities, which raise the adrenaline in unusual destinations. Tourists in this trends are preferred the experience opportunity for having the exciting and original holidays  to rediscover and cultural changes in the foreign regions. Therefore, a large portion of travel expenses are tend to use in this direction . For this reason, the effectiveness of tourism businesses can be enhanced by diversifying the range of products according to the expectations of tourists is observed.

In this research, touristic consumers' changing expectations have been examined in a conceptual framework . In addition, this study investigated the effect of new tourists’ demographic and socio- economic structures on the touristic activities. This implications highlight  for the future researches in the tourism marketing.

ÖZ

Günümüzde, gittikçe artan sayıdaki kişi, alışılmamış destinasyonlarda, adrenalini yükselten fiziksel ve zihinsel etkinliklere katılma arayışındadır. Bu yeni eğilimlere sahip turistler, yabancı olduğu bölgelerde yeniden keşfetmeyi ve kültürel değişimi yaşama fırsatı yakalayabileceği, heyecanlı ve orijinal tatilleri tercih etmektedirler. Dolayısıyla seyahat harcamalarının büyük bir kısmını bu yönde kullanma eğilimindedirler. Bu sebeple, turizm işletmelerinin etkinliğinin, değişen turist beklentilerine göre çeşitlendirilen ürün yelpazesiyle artırılabileceği gözlemlenmektedir.

Bu araştırmada, günümüzde, turistik tüketicilerin değişen beklentileri kavramsal çerçevede incelenmiştir. Ayrıca, yeni turist tipinin demografik ve sosyo-ekonomik yapılarının, tercih edilen turistik faaliyetlere etkisi değerlendirilmiştir. Bu çalışma, turizm pazarlaması alanında yapılacak araştırmalara faydalı olması amacıyla hazırlanmıştır. 

  • Bentley, T., Page, S.J. and Laird, I. (2003). Managing Tourist Safety: The Experience of the Adventure Tourism Industry. (Edited by Jeff Wilks and Stephen J. Page). Managing Tourist Health and Safety in the New Millenium. UK: Elsevier Science Ltd, 85-97.
  • Buckley, R. (2007). Adventure Tourism Products: Price, Duration, Size, Skill, Remoteness. Tourism Management. Vol. 28, 1428-1433.
  • Cater, C. I. (April, 2006). Playing with risk? Participant Perceptions of Risk and Management Implications İn Adventure Tourism. Tourism Management, Vol. 27, Iss. 2, 317-325.
  • Deniz, A. ve Erciş, A. (2008). Kişilik Özellikleri ile Algılanan Risk Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 22, Sayı 2, 301-330.
  • Elsrud, T. (2001). Risk Creation In Travelling: Backpacker Adventure Narration. Annals of Tourism Research, Vol. 28, No. 3, 597-617.
  • Ferguson, S. and Todd, S. (2005). Acquiring Status Through the Comsumption of Adventure Tourism (Edited by Michelle Aicken). Taking Tourism To The Limits: Issue, Concepts And Managerial Perspectives (First Edition). UK: Elsevier Science Ltd, 149-155.
  • Garda, B. (2014). Macera Turizmi Pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Gyimothy, S. and Mykletun, R. J. (2004). Play In Adventure Tourism: The case of Arctic Trekking. Annals of Tourism Research, Vol. 31, No. 4, 855-878.
  • Hill, B.J. (Sep 1995). A Guide to Adventure Travel. Parks&Recreation Academic Research Library. Vol 30, Iss 9, 56- 65.
  • Kane, M. J. and Tucker, H. (2004). Adventure Tourism The freedom to play with reality. Tourist Studies, Vol 4(3), 217-234.
  • Lepp, A. and Gibson H. (2008). Sensation Seeking And Tourism: Tourist Role, Perception Of Risk And Destination Choice. Tourism Management. Vol. 29, 740-750.
  • Loverseed, H. (1997). Market Segments: The Adventure Travel Industry in North America. Travel & Tourism Analyst. No: 6, 87-104.
  • Morgan, D. and Fluker, M. (2006). Risk Management For Australian Commercial Adventure Tourism Operations. (Edited by Yoel Mansfeld ve Abraham Pizam). Tourism, Security And Safety: From Theory To Practice. Oxford UK: Elsevier Ltd, 153-168.
  • Nakip, M. (2008). Pazarlama Araştırmalarına Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Pearce, D. G. (1992) Alternative Tourism: Concepts, Classifications and Questions (Edited by Valene L. Smith and William R. Eadington). Tourism Alternatives: Potentials and Problems in the Development of Tourism USA: International Academy for the Study of Tourism, 13-31.
  • Page, S. J., Bentley, Tim A. and Walker, L. (2005). Scoping the nature and extent of adventure tourism operations in Scotland: How safe are they?. Tourism Management, Vol. 26, 381-397.
  • Pomfret, G. (February 2006). Mountaineering adventure tourists: a conceptual framework for research. Tourism Management. Vol 27, Iss 1, 113-123.
  • Richards, G. and Wilson, J. (2006). Youth and Adventure Tourism (Edited by Dimitrios Buhalis, Carlos Costa). Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry (First Edition). Oxford UK: Elsevier Ltd, 40-48.
  • Ryan, C. (2002). Equity, Management, Power Sharing and Sustainability- Issues of the ‘New Tourism’. Tourism Management. Vol 23, 17-26.
  • Ryan, C. (2003). Risk Acceptance in Adventure Tourism. (Edited by Jeff Wilks and Stephen J. Page). Managing Tourist Health and Safety in the New Millenium. UK: Elsevier Science Ltd, 55-66.
  • Schott, C. (2007). Selling Adventure Tourism: a Distribution Channels Perspective. International Journal of Tourism Reseach, Vol. 9, 257-274.
  • Swarbrooke, J., Beard, C., Leckie, S. and Pomfret, G. (2003). Adventure Tourism: The New Frontier. USA: Elsiver Science Ltd.
  • Sung, H. H.(May 2000). An Analysis of The Adventure Travel Market: From Conceptual Development to Market Segmentation, PhD, Purdue University.
  • Sung, H. H., Morrison, A. M.,Hong, Gong-Soog and O’Leary, J. T.(February, 2001). The Effects Of Household and Trip Characteristics on Trip Types: A Consumer Behavioral Approach for segmenting the U.S. Domestic Leisure Travel Market. Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 25, No. 1, 46-68.
  • Sung, H. H., Morrison, A. M. and O’Leary, J. T.(Ocak 1996). Definition of Adventure Travel: Conceptual Framework for Emprical Application from the Providers’ Perspective. Annual Society of Travel and Tourism Educators Conference in Ottawa, Canada http://www.hotel-online.com Erişim Tarihi: 23.12.2005
  • Tangeland, T. and Aas, Q. (2009). Household Composition And The İmportance Of Experience Attributes Of Nature Based Tourism Activity Products- A Norwegian Case Study Of Outdoor Recreationists. Tourism Management, Vol. 32, 822-832.
  • Tanrısevdi, A. (2009). Türk Özel İlgi Gezginleri Sansasyon Arama Özelliği Sergilemekte midir? Ege Akademik Bakış. Cilt 9, Sayı 4, 1313-1340.
  • Weber, K. (2001). Outdoor Adventure Tourism A Review of Research Approaches. Annals of Tourism Research, Vol. 28, No. 2, 360-377.
  • Weed, M. (2009). Progress In Sports Tourism Research? A Meta-Review and Exploration Of Future. Tourism Management, Vol. 30, 615- 628.
  • Williams, P and Soutar, G. (September 2005). Close to “Edge”: Critical Issues for Adventure Tourism Operators. Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 10, No. 3, 247-261.
  • Willig, C. (2008). A Phenomenological Investigation of Taking Part in ‘Extreme Sports’. Journal of Health Psychology. Vol. 13, No. 5, 690-702.
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Yayımlanma Tarihi 23-3
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Betül GARDA
Kurum: SELCUK UNIV
Ülke: Turkey


Yazar: Süleyman KARAÇOR
Kurum: SELCUK UNIV
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { yonveek281977, journal = {Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi}, issn = {1302-0064}, eissn = {2458-8253}, address = {Celal Bayar Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {23}, pages = {605 - 622}, doi = {10.18657/yonveek.281977}, title = {Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği}, key = {cite}, author = {KARAÇOR, Süleyman and GARDA, Betül} }
APA GARDA, B , KARAÇOR, S . (2016). Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (3), 605-622. DOI: 10.18657/yonveek.281977
MLA GARDA, B , KARAÇOR, S . "Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23 (2016): 605-622 <http://dergipark.gov.tr/yonveek/issue/26778/281977>
Chicago GARDA, B , KARAÇOR, S . "Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23 (2016): 605-622
RIS TY - JOUR T1 - Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği AU - Betül GARDA , Süleyman KARAÇOR Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - doi: 10.18657/yonveek.281977 DO - 10.18657/yonveek.281977 T2 - Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 605 EP - 622 VL - 23 IS - 3 SN - 1302-0064-2458-8253 M3 - doi: 10.18657/yonveek.281977 UR - http://dx.doi.org/10.18657/yonveek.281977 Y2 - 2016 ER -
EndNote %0 Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği %A Betül GARDA , Süleyman KARAÇOR %T Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği %D 2016 %J Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi %P 1302-0064-2458-8253 %V 23 %N 3 %R doi: 10.18657/yonveek.281977 %U 10.18657/yonveek.281977
ISNAD GARDA, Betül , KARAÇOR, Süleyman . "Yeni Turistik Eğilimler: Antalya İli Örneği". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23 / 3 (Aralık 2017): 605-622. http://dx.doi.org/10.18657/yonveek.281977